Daha iyi fotoğraflar için kolaylıklar
Akıllı telefonlar çıktıktan
sonra geleneksel fotoğrafçılık kavramı değişti. Bu olgu fotoğraf paylaşım
ve fotoğraf düzenleme uygulamalarını da peşinden getirince, telefon üretimi
yapan şirketler her 6-7 ayda bir yeni model telefon çıkarıp insanların kullanımına
sunduklarında herkesin beklentisi şüphesiz daha iyi bir kamera oluyor.
Mobil cihazlar sayesinde haber fotoğrafçılığı ve profesyonel
fotoğrafçılık kavramı da değişime uğradı diyebiliriz.
Instagram”da #Phonegraphy
adlı hashtagi ile arama yaparsanız cep telefonları ile çekilmiş çok başarılı
fotoğraflar görebilirsiniz.
Çoğumuz akıllı
telefonlardaki kameralarımızı yeteneklerini hafife alıyoruz. Fotoğraf çekmeye
meraklı kişiler ise, akıllı telefon kameraları
hakkında daha detaylı bilgiler arıyor. Mesela, kameranın gerçek ayarları,
açı, ışık bilgilerini gibi. Kısaca ilginç ve daha güzel fotoğraflar
yakalama özünü araştırıyor diyerek özetleyebiliriz.
Işık Kullanımı
Fotoğraf çekerken ışık kullanımı nasıl yapılır?
Işık kaynağı fotoğrafı şu şekillerde ilgilendirir:
1-Parlaklık
Işığın şiddetini direk veya yansıma yolu ile ölçer. Renklerin
yoğunluğunu ve fotoğrafın kalitesini belirler.
2-Şiddet
Şiddetli bir ışık, keskin, sert, kaba ya da yumuşak olmayan
sonuçlar doğurabilir. Zayıf ve yumuşak ışık seçimi ile çok etkileyici sonuçlar
elde edebilirsiniz.
3-Yön
Işığın etkili olduğu yön, fotoğraf çekiminde etkili bir
özelliktir. Işığın yansıma ve geliş açısına göre oluşacak olan gölge fotoğrafın
pozisyonunu ve uzunluğunu oluşturur.
Cephe, yanal, tepe, ters ve alttan vuran ışık olmak üzere ışığın
5 farklı geliş yönü bulunmaktadır.
Cephe ışığı
Işığın kaynağı fotoğraf makinasının arkasında yer alır.
Kontrastlık diğer aydınlatma biçimlerine göre daha az seviyededir. Resimde
düşük oranda kontrast, düz ve basık gölgeler fotoğrafı çekilecek objenin
arkasında yer alır. Bu sayede fotoğrafta hacim ve derinlik etkisi en az sevide
oluşmuş olur. Renkli yapılacak çekimler için avantajlı bir tekniktir. Cepheden
verilen ışık aynı zamanda en düz ve yassı etkiyi veren aydınlatma biçimidir.
Yanal ışık
Işık kaynağı objenin yan tarafında yer alır ve bu kısımdan
uygulanır. Bu sayede resim sağ ya da sol yandan aydınlanacaktır. Üç boyutluluk
izlenimi verilmek istendiğinde bu yönteme sıkça başvurulur. Üçüncü boyutu en
iyi ortaya çıkaran fotoğraf çekim tekniklerinden biridir.
Tepe ışığı
Işık kaynağı bu sefer objenin üzerindedir ve buradan
uygulanır. Diğer tekniklere göre etkisi en az olan ışık tekniğidir. Objeye
sert, kısa ve küçük derinlik ifadesi vermeyen gölgeler oluşturur bu
nedenle de çoğu zaman etkileyici bir sonuç ortaya çıkarmaz.
Alttan vuran ışık
Obje alt kısımdan aydınlatılır ve bu şekilde uygulanır. Doğanın
kendi özünde böyle bir aydınlanma şekli tabi ki yoktur. Genellikle reklam
çekimi gibi özel çekimlerde kullanılan bir tekniktir.
Ters ışık
Fotoğraf çekiminde en önemli temel kurallardan biri de fotoğraf
çekerken ışık kaynağını arka kısma almaktır. Yani ışığa arkamıza dönmeliyiz.
Ama bu her zaman böyle olacak diye bir şey yoktur. Ters ışık tekniği ile
çekilen fotoğrafın en önemli özelliği şüphesiz ki sadeliğidir. Ters ışık
tekniği ile çektiğiniz fotoğraflarda alt kısımlardaki kargaşa tamamen saf dışı
edilir, üst kısım yani ışığın kaynağının olduğu kısım ise fotoğrafın
güzelliğine güzellik katar. Ters ışık tekniği ile çekilen fotoğrafın silüet
gibi karakteristik bir özelliğe sahip olması gerekir.
Ters ışık ile fotoğraf çekmenin bir diğer avantajı da sadece
manzara fotoğrafları için geçerli olmamakla beraber çekmek istediğiniz objenin
gölgesini de resminizde farklı bir tarz ve görsellik yaratmak için kullanabiliyor
olmanızdır.
Ters ışık tekniğini kullanarak çekim yapmak istiyorsanız eğer
pozlamanızı ışığın yoğun olduğu bölgeye doğru ayarlamanız gerekir. Amacınız
silüet çekmek olduğu için aydınlık bölgeye yapacağınız pozlama fotoğrafını
çektiğiniz yapının ya da objenin silüetini karanlığa gömecektir.
Fotoğrafçılık da Kompozisyon
1. 1/3
Kuralı
1/3
kuralı yüzyıllardır kullanılan ve belki de kompozisyon
kurallarının en önemlisidir. Hatta öyle önemlidir ki DSLR makinelerde bile 1/3
kuralını vizöre uygulayabildiğiniz ayarlar bulunmaktadır. Sadede gelirsek 1/3
kuralı fotoğraf karesini yatay ve dikey olarak 3 eşit parçaya
bölen hayali çizgiler çizerseniz ve bu çizgilerin kesiştiği noktaya asıl çekmek
istediğiniz objeyi yerleştirirseniz daha etkileyici fotoğraf çekersiniz
demektir.
Fotoğraf karesine
çizeceğini hayali çizgiler tam olarak böyle. Kırmızı işaretlenmiş yerler de
ilgi noktaları.
Eğer asıl çekmek istediğiniz objeyi (insan, ev, ağaç, çiçek vb.)
şekilde kırmızıyla işaretlenmiş 4 noktadan birine koyup fotoğrafı çekerseniz,
tam ortaya koyduğunuz halinden çok daha etkileyici olacaktır. Yatay çizgilerden
herhangi birine ufuk çizgisini yerleştirebilirsiniz örneğin.
2. Sadelik
Sadelik fotoğraf ile aktarılacak mesajın kafa karıştırmadan
izleyiciye ulaşmasını sağlar. Eğer objeye veya modele yakınsanız, arka planda
dikkat dağıtacak kalabalığın olmasından kaçının. Örneğin arkadaşınızın portre
fotoğrafını çekecekseniz bir duvarın önünü tercih edebilirsiniz.
3. Çerçeve
Kullanma
Çerçeveye alma, fotoğraftaki özneyi daha da anlamlandırmak için
çevredeki öğeleri kullanarak bir çerçeve yaratma anlamına gelir. Uzaktaki bir
binayı bulunduğunuz odanın penceresini de kadraja alarak çekmek veya manzara
çekerken bir köşede ağaç dalları ve gövdesi bulundurmak çerçeve kullanmaya
girer. Ama bunu yaparken odağın istediğiniz yerde (çerçevede veya öznede)
olmasına dikkat edin. Bu arada küçük bir not, eğer çerçeveniz öznenizden daha
karanlıksa bırakın öyle kalsın. Doğal bir paspartu olacaktır.
4. Doku
Doku herhangi bir fotoğrafa oldukça değişik bir hava katabilir.
İnsanlar fotoğrafta bir doku gördüklerinde dokunun nasıl bir şey olduğunu
düşünür, dokunduklarında nasıl bir his uyandıracağını düşünürler. Kaya, duvar,
yüzey, birisinin elleri veya yaprakları çekerken mutlaka dokuyu göstermeye
çalışın. Bunun için de ışığın objeye yandan vurması gerekir.
5. Kılavuz
Çizgilerin Kullanımı
Kılavuz çizgiler izleyicinin gözünü yönlendirir ve çizgilerin
gösterdiği yöne koyduğumuz öznenin ağırlığını arttır. Örneğin yolun, bahçe
çitinin veya tren yolunun sonundaki özneye gözümüz çizgileri takip ederek
ulaşır. Bu da fotoğrafın etkisini arttırır.
6. Renkler
Renkler fotoğrafa duygu yükleyen elementtir. Renkleri de biz mi
seçicez diye düşünebilirsini ama imkanınız varsa seçerek oluşturduğunuz bir fotoğrafta değişik
sonuçlar yakalayabilirsiniz. Örneğin bir sepet dolusu kıpkırmızı domates
içerisindeki yeşil domates direkt olarak fotoğrafın öznesi olmuştur bile. Ancak
renkleri ayarlarken dikkatin özneden uzaklaştırılmamasına dikkat edilmelidir.
Objeyi
öne çıkarın.
Obje ile alakasız
şeyleri kompozisyona sokmayın. Mesela bir pizza fotoğrafı çekecekseniz, arka
planda kahve, çikolata elma vs. olmasını istemezsiniz. Bunlar yerine ya sadece
pizza, ya da pizza ile alakalı olabilecek patates kızartması, hamburger, kola
vs. koyabilirsiniz.
Objeye
yaklaşın.
Objeye mümkün
olduğunca yaklaşırsanız hem daha net görünür, hem de arka plan daha
bulanık olur. Tabii objeye yaklaşırken önceden bahsettiğimiz kurallardan biri
olan "Objeyi tam boyutuyla almaya çalışın."ı ihmal etmemeliyiz.
Yorumlar
Yorum Gönder